An Open Letter to the PTA

Good afternoon ladies (and that one weird dad). Let me start off by saying: THANK YOU! You are an amazing bunch, and honestly the school would be in deep doodoo without you. I mean for real. You help raise so much money for this damn school, that it is insane. You support extracurriculars, you help fund teacher’s classrooms, you feed the staff, and spend days getting ready for an event that most of the kids relentlessly make fun of (even when they have a great time)! You are great at all of this because you are mommies. And grand mommies. And that one weird dad. And you are used to doing thankless jobs for no pay. You are used to being yelled at about things that are not your fault. You are used to squeezing the budget as far as it will go and then some. You are used to begging and pleading for people to do one ounce of the work you do, just to keep the wheels in motion. And honestly, most of the time, you are measured not by the good that you do, but rather by the “annoyances” you cause. But I see you. I see you working diligently, and tirelessly, so that your kids and your friends’ kids, and the whole elementary school can have a damn snow-cone maker come field day, And your work does not go unnoticed.

Now, let me get to the heart of the matter, the ways I can help you. First let me say that I have been on both sides of the coin. I was not a member of the PTA, then I was just a “give $10 member,” then I was a committee co-chair, then a co-Vice President, then a committee chair at another school, and now currently I am just a “give $20 member” who has been asked repeatedly to help out whenever I can, and the “whenever I cans” are filling up my calendar. I have been part of three different PTAs, including helping one as it transitioned to a PTO. I have written bi-laws, been in charge of an event, stopped by every single teacher to introduce myself and give them a gift. I have laid mulch and planted flowers, collected money and membership forms, sold t-shirts, and stuffed goody bags. I have given another mom the “stop talking you’re wasting all of our time” look on Friday morning meetings so the President didn’t have to. I have researched grants, and play sets. I have led meetings and worked lunch room duty. Jesus, lunch room duty. I have rallied students with a megaphone, I have hauled screaming kinders out of a quickly deflating bounce house. And the list goes on. I, as you can see, am not afraid to get in there and get my hands dirty. And many, many more moms and dads are the same, but sometimes you don’t give them a chance.

Listen, y’all are seen in a different light because you’re not exactly inclusive. You are not exactly shining rays of light in the hallway. You are not exactly welcoming to new parents, or old parents, or odd parents. And sometimes each other. You have a narrow focus, and tend to keep your friends close, when you should be keeping your enemies closer. You need to remember that the PTA is not a popularity contest. It isn’t part of a social status. It’s work. Hard work and a lot of it. You need help. And dear Baby Jesus, I want to help you set your sights higher! Therefore, we need to take a hard look at your flaws. We need to speak some truth into you. And this is going to be hard, but I have to speak directly to each of you, starting at the top*. Ahem…

President: Hey Karyn, waz up, girl?! Can I grab a sec? Listen, I know you are one busy bee, girlfriend, okay! Aren’t we all (hysterical, sad laughter). But listen, you need to slow down girl, like for real. You need to loosen the reigns and ask for some help. No one is asking you to organize the 5K, the bake sell, the school carnival, the fifth grade dance, and all the teacher breakfasts, okay. You put that on yourself. Why, girl? Cause you’re a little bit of a control freak? Sure, hahahahahaha! We all are! That’s why we’re here, but listen, you’re scaring people. No one wants to join the committees you head because they heard about the spring gala and the shit that went down in the parking lot between you and your co-chair afterward. Did you really pull her weave out? Karyn, did you pay that teenager to key her car at Costco? Be straight with me girl, I won’t tell anyone. Certainly not, Betsy. Eek. But for real, slow down, take a chill pill, smile a little more in the hallway to people who live outside of your subdivision, and learn to use the calendar app, your disorganization is tearing us apart. Okay, love you girl, bye!

Vice-President: Patsy, honey, how are you? I feel like we never get a chance to talk. I saw you sit with your hand raised for fifteen minutes last Friday when the Principal asked for opinions on the food truck, but Karyn would not stop talking long enough for you to say anything. Honestly, we all felt the sting when Karyn reached over and put your hand down for you. I feel like we never get to hear your ideas. But you smile anyway. Although, I did catch that thing you said under your breath to Tina the other day about being “voluntold” to work the Book Fair. Listen honey, Karyn is a bitch. We all know this. We also know we have to keep her happy and that none of this shit would be done, if it weren’t for you. But that day in the cafeteria, when you slammed the tray down on her hand on “accident” girl, you validated a lot of us. Never stop being you. You are the glue to this whole damn thing. And I will respect your wishes and cross your name off the ballot next year. I got your back.

Secretary: Tina, daaayuuum, girl, how long you been doing this? Long time? You have what, seven kids now? Just the other d… uhhh, he spit up a little on you, yeah, right, uhhh, yeah, there, ope you got it. You want me to hold him so you can hold the pen, or, okay, okay, yeah, that works too. Just, I don’t want him to get kicked in the head, uhh, so listen, have you ever considered running for president? I mean, you have the skills for the job, and you’re, umm (motioning to all the toddlers and babies in the room) gonna be around for awhile, so, I think you could make some awesome changes. Oh really? Sure. You could totally start now by um, I think you could start by getting Karyn to be a little more open to new people. To new ideas. Maybe finding a good way to get some kinder moms involved. When I was a kinder mom no one in the PTA spoke to me all year. I really wanted to get involved, but I was painfully shy, and honestly honey, if I would have known what a giant clusterfuck this really is, I would have totally joined up then. Because there I was, thinking you guys all had your shit together, and I was the one who was all messed up, but nah. Nah. Oh, you want me to burp him, okay, sure.

Treasurer: Kevin, hey dude. Listen, I know all the ladies want you to be the treasurer because you are “the man” and well, this is The South, so there is a definite belief ladies can’t do numbers, but, no, no, no, I do not want your job. No, I know. Yes, I understand it is hard. No, thank you. Uh huh. Uh huh. Uh huh. Right. Totally agree. Sure raise ’em up right. Okay, absolutely. Yep. Stop! Stop! Do you see this right here?! You have not let me say a damn word! And maybe it’s because you are a man, but I rather think it’s because you’re an asshole. So shut up sometimes and let other people tell you what they think. And train someone else to do this job. Start now, because I guarantee, your name won’t be on the ballot forever. Also, stop saying your kid is too good for this school. That’s not a thing. No kid is too good for a school and no school is too good for a kid. Period. And one more thing, Kevin, I know you walk around here like your shit don’t stink. But I’ve been in the unisex staff bathroom after you, and well… it does.

Communications Chair: Hey Betsy, so glad I caught you! Listen, I did get your 18 emails last night about the use of the school’s Instagram account, and honestly I’m gonna guess that no, we aren’t breaking Rule XVI, Law i of the school conduct code by using a picture of the janitor hoisting up the flag. Uh, huh. Uh, huh. Oh no, I don’t think the threat of a new civil war in any way impacts what we say on our Facebook page, just because, well, we mainly say things like: “Book Fair, Friday Night!” We aren’t like, you know, getting political. Yes, we can be political people. I know you saw me at that rally and you’re nervous I’m gonna fly off the handle, but um, you did take my Box Top access away, and I really needed to get some templates printed off. How bout this? How bout I promise to not talk about politics ever again with you, and you promise to stop making us all sign releases saying that we won’t share pictures of your child at lunch in a public forum. I really don’t think anyone is doing that, so I feel like it is saving us both some time and energy. No, I did not hear that Patsy wasn’t going to run for president next year. Hmm, that is interesting. No, honey. I think you should take a little more time learning the ropes before you throw your hat in the ring. You’re just, well, annoying.

That One Mom Who Said She Would Help a Ton, But Only Shows Up When It’s Convenient: (Long sigh). Hey, Becca. So, are the third Thursdays on a month ending in -er just the best days for you, or, no? Okay. Sure, I get it. Yeah, yeah, sure. You work full-time, two kids, omigod, I know, I know. But listen, everyone is really tired of your shit. You send these hateful emails about all the things we are doing wrong, then I have to passive-aggressively respond all and remind you that you need to be the change you wish to see, you know. It’s getting old. I hate to be so crass with you, but you know where I’m coming from, it’s shit or get off the pot time, Becca. And the least you could do, on the days you are scheduled to show and you don’t, is text a bitch okay. And you know what, this is one of those times when throwing money at a problem does help. So get your husband to write a fat-ass check to the PTA, and we will see if we can make this all work. Okay, girl. Okay! See you in six weeks.

Beautification Co-Chair: Hey, girl, hey! Listen Rhonda, I’ve heard some murmuring after the meetings lately that people feel like you are a little pushy and maybe some of your ideas are, ummm, unrealistic? Ummm, what would you say… uh huh. Oh no, I’m not saying you’re pushy or unrealistic, I’m just saying that maybe you shouldn’t try to put new siding on the school this year, when we are trying to save for new chrome books for the classrooms. Also, a fifteen foot palm tree flown in from Florida would be amazing! I mean, really. But… I don’t know that our money should go there…right now. I know, I know, you and your husband are paying for half the palm tree, but the other $8,000 seems to be big part of our Chromebook budget. Okay, so you talked to the other school down the road and they are getting two palm trees. Okay. Okay! I see. So maybe, I dunno, I’m spit-balling here, maybe we could wait until one of their palm trees inevitably dies, and get it donated to us? Then we can have a dead palm tree too? No? Okay. Here’s all I’m saying. You tend to do things waaaay big! Like off the charts awesome! Yay! But, you’re scaring the other moms, and making a lot of people feel bad. And I know, I know that is not your intention, it’s really just to seem awesome, probably because you lack self-esteem, we all do, ha! But, I just need you to reel it back a bit, okay. I mean, you know I will keep it real, I always said I’d tell you if people are talking about you behind your back. Hahaha! They are.

And that is a start with you, PTA. That’s a start.

Best,

Missy, the forever PTA Mommy

*These are all fictional people, but you know, very real people.

3 thoughts on “An Open Letter to the PTA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s